Ok, aber bis zum nächsten Braunschweig-Stammtisch werde ich das vermutlich noch nicht alles gelesen haben
Trotzdem habe ich mir mal erlaubt, die Smilies zu deaktivieren, da ich nicht glaube, dass die Jahre, deren Jahreszahl mit auf "8" endet, grundsätzlich cooler waren als die anderen. (Der alte Pseudo-Bug: "8" + ")" = 8) )
Mal ne andere Idee:
http://web.de/magazine/wissen/forscher-e...n-30193860 schrieb:Oft spüren sie eine Anwesenheit, eine Art Engel oder Dämon, der aber unsichtbar ist. Sowohl kranke als auch gesunde Personen können diese Erlebnisse haben – allerdings treten sie bei ihnen in unterschiedlichen Zusammenhängen auf.
[...]
Drei Regionen der Großhirnrinde interessierten die Forscher besonders. Es waren die Areale, die für die eigene Körperwahrnehmung wichtig sind: der insulare Cortex, der parietal-frontale Cortex und der temporo-parietale Cortex.
Diese Hirnregionen sind immer dann aktiv, wenn die Position des Körpers oder eines Körperteils im Raum bestimmt wird, bei Bewegungen und beim Bewusstwerden des eigenen Selbst. Im Gehirn der Probanden mit Epilepsie konnten die Forscher Schäden in diesen Hirnregionen feststellen.
[...]
Im Experiment verbanden die Wissenschaftler ihren Probanden die Augen und ließen sie Bewegungen mit ihren Händen vor ihrem Körper durchführen. Immer wenn die Teilnehmer ihre Hand beispielsweise von links nach rechts bewegten, strich gleichzeitig eine Roboterhand dem Probanden mit der gleichen Bewegungsrichtung über den Rücken, von links nach rechts.
Dadurch wurde eine räumliche Diskrepanz in der Wahrnehmung erzeugt – die das Gehirn aber wegen der Gleichzeitigkeit der Bewegung von eigener Hand und echter Hand sofort ausgleichen konnte.
Als nächstes sorgten die Wissenschaftler für eine zeitliche Verzögerung zwischen der Bewegung der Hand und der streichelnden Roboterhand. Das war offenbar zu viel für das Gehirn der Probanden. Denn unter diesen Bedingungen spürten sie plötzlich eine Geisterillusion.
Wichtig im Experiment war, dass die Probanden keine Ahnung hatten, was überhaupt getestet werden sollte. Drei Minuten nach dem Ende des Experimentes wurden sie von den Wissenschaftlern befragt, was sie empfunden hatten. Instinktiv berichteten mehrere Teilnehmer, sie hätten das Gefühl einer "Präsenz" gehabt, manche gaben sogar an, sie hätten "Geister" gespürt.
"Manche Probanden fühlten diese Illusion sogar so stark, dass sie uns baten, das Experiment abzubrechen", sagt Wissenschaftler Giulio Rognini, der die Studie leitete. Es war zu viel für die Teilnehmer, zu unangenehm.
Das erinnert mich ein wenig an die Empfindungen, die beim WILDen ausgelöst werden. Was passiert nun, wenn man das Experiment oder eine ähnliche Routine beim WILDen macht? (man könnte die Sachen nur mit dem vorgestellten Körper machen)
Als Klarträumer hat man auch das geistige Rüstzeug, um mit den Empfindungen umzugehen (siehe Tholey: Dialog)
Eine andere Idee: die VerBraS-Technik.
Es gibt ja die recht unbekannte Technik der
CoBraS-Methode. Dabei wird vor dem Einschlafen der präfrontale Cortex durch innere Bilder stimuliert.
Was passiert aber, wenn man die für die Klarheit zuständige Bereiche des Gehirnes nicht durch innere Bilder stimuliert, sondern indem man mit ihnen geistig redet.
Als Beispiel: Sag mal telepathisch eine Zeit lang zu deiner Hand: "Liebe Hand, bitte werde warm". Die Hand wird tatsächlich warm.
Nun könnte man beim Einschlafen zu seinem Gehirn / präfrontalen Cortex sprechen "Lieber präfrontaler Cortex, bitte bleibe diese Nacht aktiver als sonst".
Applied Research Using Alpha/Theta Training for Enhancing Creativity and Well-Being
Zitat:Introduction. Previous research has supported anecdotal reports of a possible correlation between the state of hypnagogia and the enhancement of creative ability (Green, 1972; Green, Green, & Walters, 1970, 1974; Parks, 1996; Stembridge, 1972; Whisenant & Murphy, 1977). Some psychologists (e.g., Maslow, 1963; Rogers, 1978) have suggested that there is also a correlation between creative ability and enhanced well-being.
Methods. This study utilized an 8-week repeated-measures experimental design to investigate the effects of electroencephalogram (EEG) biofeedback on the willful use of hypnagogia for increasing creativity and well-being. The sample size of 62 (30 experimental subjects and 32 controls) was comprised of both sexes with a mean age of 45. The EEG parameters of hypnagogia were broadly defined as the presence and pre-dominance of alpha and theta brain wave activity. Creativity was defined by the three most readily agreed upon divergent thinking abilities: (a) fluency (the ability to generate numerous ideas), (b) flexibility (the ability to see a given problem from multiple perspectives), and © originality (the ability to come up with new and unique ideas).
Results. Hypnagogia was analyzed through multiple univariate analyses of variance. The EEG data showed that both experimental and control participants were able to achieve light to deep hypnagogic states in every training session. T-tests results on fluency and originality scores from the Torrance Test of Creative Thinking and the Christensen-Guilford Associational Fluency Test showed no significant changes in pre- and post-tests for either group. However, flexibility in thinking, as measured by the Alternate Uses Test was significantly increased (p < .001) for all participants. Well-being, as measured by the Friedman Well-Being Scale, also significantly increased for all participants (p = .002).
Discussion. The data suggest that willful use of hynagogia may indeed increase creativity and well-being. Participants reported increased personal creativity, stress reduction, heightened self-awareness, emotional equanimity, and improved work performance.
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.13...4v05n01_02
Interessant zu lesen:
Mind-Body and Relaxation Research Focus
EDIT
The Effects of Caffeine on the Brain: A Review
Zitat:The effects of caffeine may often be overlooked in neurotherapy. However, caffeine is a potent and widely used drug which is addictive, has withdrawal symptoms associated with discontinued use, and which can produce anxiety and insomnia. It also has a rapid and profound influence on the brain, including producing increases in beta and decreases in slower brain wave activity. In contrast, during withdrawal from caffeine patients may experience increases in theta and delta, with decreases in the mean frequency of both alpha and beta. Recommendations are presented for control of caffeine use associated with EEG assessment and in neurofeedback treatment.
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.13...4v07n02_07
The Role of Slow-Wave Electroencephalographic Activity in Reading
Zitat:Results. Multiple t-test analyses comparing the three reading tasks with the baseline showed significant amplitude increases during reading mostly in the 1-4 Hz and some in the 4-8 Hz band. These changes were topographically different among the three reading tasks. During visual reading, amplitude increased at C3, C4, T3, T4, and T5 for the 1-4 Hz band, and at T5 and T6 for the 4-8 Hz band. During phonetic reading, amplitude increased at T3, T4, F3 and F7 for the 1-4 Hz band, and at T5 and FP1 for the 4-8 Hz band. During semantic reading, amplitude increased at T3, T4, C3, C4, F3, F7, F8, CZ and FZ for the 1-4 Hz band and at T5 for the 4-8 Hz band.
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.13...4v05n03_03
Open Source Method of Graphical QEEG Analysis Using PERL and Visual Basic
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.13...4v04n04_07
Sehr erfreulich
(auch, dass es mal eine Studie gab, bei der ich vom Alter her genau dem Durchschnitt entsprochen hätte
)
Social learning in humans and other animals
http://journal.frontiersin.org/article/1...00058/full
Decisions made by individuals can be influenced by what others think and do. Social learning includes a wide array of behaviors such as imitation, observational learning of novel foraging techniques, peer or parental influences on individual preferences, as well as outright teaching. These processes are believed to underlie an important part of cultural variation among human populations and may also explain intraspecific variation in behavior between geographically distinct populations of animals. Recent neurobiological studies have begun to uncover the neural basis of social learning. Here we review experimental evidence from the past few decades showing that social learning is a widespread set of skills present in multiple animal species. In mammals, the temporoparietal junction, the dorsomedial, and dorsolateral prefrontal cortex, as well as the anterior cingulate gyrus, appear to play critical roles in social learning. Birds, fish, and insects also learn from others, but the underlying neural mechanisms remain poorly understood. We discuss the evolutionary implications of these findings and highlight the importance of emerging animal models that permit precise modification of neural circuit function for elucidating the neural basis of social learning.